استفاده از تخت بیمارستانی در منزل

استفاده از تخت بیمارستانی در منزل

استفاده از تخت بیمارستانی در منزل :

تخت بیمارستانی تختی برای استراحت بیماران و مراقبت از آنها طراحی و تولید شده که این تخت ها ویژگی هایی دارند که راحتی بیمار و افرادی که از وی مراقبت می کنند را فراهم می‌سازند .

از آن جا که تخت بیمار می بایست در تمام طول شبانه روز بر روی آن استراحت کند از این رو از ایجاد مزاحمت در فرآیند خواب جلوگیری می‌کند و شرایط مناسب برای جابجایی، صرف غذا و ایمنی او فراهم کرده و در صورت نیاز دستگاه ها و موارد مورد نیاز برای درمان بیمار بر روی آن نصب می شوند .

تخت های بیمارستانی بنا به کاربرد، دارای انواع مختلفی می‌باشند که از آن ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی، کلینیک ها، مراکز پزشکی و حتی در خانه ها استفاده شده که از نظر نحوه کارکرد، تخت های بیمارستانی را می توان به دو دسته تخت بیمارستانی برقی و تخت بیمارستانی مکانیکی یا هندلی تقسیم کرد. ضمن این که از نظر متحرک یا ثابت بودن، جنس بدنه، تعداد شکن و … نیز این تخت ها را می توان تقسیم کرد .

تخت بیمارستانی استاندارد دارای ابعادی به طول 220 سانتیمتر و عرض 110 سانتیمتر می باشد. ارتفاع تخت پایه ثابت 75 سانتیمتر و تخت های با قابلیت تنظیم ارتفاع از 38 تا 100 سانتیمتر است.

 

مزایای تخت بیمارستانی نسبت به تختخواب معمولی :

یکی از مواردی که تخت بیمارستانی را از سایر تخت ها جدا کرده، قابلیت تغییر زاویه در این تخت‌ها است که از آن به عنوان شکن در تخت بیمار استفاده می‌کنند. تخت بیمارستانی شکن دار با استفاده از هندل دستی یا موتور و کنترل برقی در زوایا و حالات مختلف قرار گرفته تا شرایط بهتری برای استراحت بیمار فراهم کنند. تخت بیمارستانی شکن دار در انواع سه شکن (در بالاتنه، ران و ساق پا)، دو شکن (بالاتنه و ساق پا) و تک شکن (بالاتنه) ارائه شده که هرکدام بنا به نیاز بیمار انتخاب می شوند. ضمن این که برخی از تخت های بیمارستانی قابلیت تنظیم و تغییر ارتفاع دارند که به پایین آمدن از تخت و قرار گرفتن بر روی تخت کمک می‌کند .

از دیگر مواردی که می توان در ارتباط با تخت مریض اشاره کرد، امکانات ایمنی بیمار در زمان استراحت، نظیر ریل های جانبی، کمربندها و … است .وجود چرخ های ترمزدار در این تخت ها، جابجایی راحت و همینطور ایمنی تخت ها را فراهم می‌کند .

مواد مورد استفاده در ساخت تخت بیمارستانی، دارای استحکام بالا، مقاومت بالای شیمیایی، ظاهر براق و همین طور قابلیت شستشو می‌باشد که علاوه بر کیفیت بالاتر، در فرآیند شستشو و استریل کردن تخت ها محدودیتی ایجاد نخواهد کرد .

 

استفاده از تخت بیمارستانی در منزل

تفاوت تخت بیمارستانی برقی و مکانیکی :

فرآیند تغییر زاویه شکن در تخت بیمارستانی، توسط اهرم دستی در تخت مکانیکی و یا الکتروموتور در تخت برقی انجام می شوند .

در تخت های مکانیکی بسته به تعداد شکن، هندل هایی در تخت قرار دادند که با چرخش آن ها می توان زاویه شکن را تغییر دهید. این کار در تخت بیمار برقی با استفاده از یک کنترل و فشردن دکمه مربوطه انجام می‌شود و تکنولوژی منجر به راحتی بیمار و همراهان و پرستاران می‌شود.

 

استفاده از تخت بیمارستانی در منزل :

با توجه به این که برخی بیماران نیاز به استفاده از دستگاه های بیمارستانی ندارند، انتقال بیمار به خانه و استفاده از تخت بیمارستانی در منزل علاوه بر استراحت استاندارد و بهبود روحیه بیمار، منجر به کاهش هزینه ها می‌شود .

منازل مکانی برای آرامش و آسایش بیمار فراهم کرده و با قرارگیری در جمع خانواده، روحیه بیمار نیز تقویت شده و از این رو استفاده از این تخت در خانه، راحتی و ایمنی بیشتری برای بیمار فراهم می‌کند .

 

استفاده از تخت بیمارستانی در منزل
استفاده از تخت بیمارستانی در منزل

انتخاب تعداد شکن مناسب برای تخت بیمارستانی :

تخت تک شکن برای بیمارانی که نیاز به استراحت کوتاه مدت دارند و می توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند مورد استفاده قرار گرفته  می‌شوند و تخت دوشکن نیز برای افرادی که محدودیت حرکت دارند استفاده شده تا با تغییر وضعیت پاها از ورم کردن آنها جلوگیری می‌کند. تخت سه شکن برای افرادی که جراحی ارتوپدی و یا جراحی های دیگری انجام داده و نیاز به استراحت طولانی تری دارند مورد استفاده قرار می گیرند .

 

انتخاب برقی یا مکانیکی بودن تخت بیمارستانی :

استفاده از تخت بیمارستانی برقی، راحتی بیشتری را برای بیمار و همراهان وی فراهم می‌کند اما نیاز به هزینه بیشتری هم دارد. این در حالی است که تخت مکانیکی از نظر قیمتی به صرفه است اما برای تغییر موقعیت تخت نیاز به چرخاندن اهرم ها است. انتخاب نوع تخت کاملا وابسته به بودجه و انتظارات شما از تخت خریداری شده است. در صورتی که نیاز به تغییر زاویه شکن به طور مداوم باشد و یا همراهان بیمار توانایی استفاده از هندل ها را ندارد بهتر است از تخت برقی استفاده کنند .

 

خرید تخت بیمارستانی برای منزل :

با توجه به مطالب گفته شده، برای خرید تخت بیمارستانی می بایست نکاتی را مد نظر داشت :

اولین نکته ای که می بایست مد نظر گرفت استاندارد بودن تخت بیمارستانی است، خرید تخت بیمار از شرکت های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منجر به بهره گیری از طراحی استانداردی است که علاوه بر توانایی تحمل وزن بیمار و همینطور مورد تایید بودن کیفیت مواد مورد استفاده، ایمنی بیمار را فراهم می‌کند .

انتخاب تعداد شکن کاملا وابسته به وضعیت بیمار و میزان نیاز ایشان به استراحت و طی کردن دوره درمان است. بهره گیری از تخت بیمارستانی سه شکن برای بیمارانی که نیاز به استراحت طولانی مدت دارند توصیه شده است .

تخت بیمارستانی برقی و مکانیکی دارای فرآیند یکسانی است، اما نیروی محرکه لازم برای تغییر شرایط در تخت برقی، با فشردن یک دکمه و نیروی الکتروموتور و در تخت مکانیکی توسط اهرم های دستی و نیروی انسانی فراهم می شوند. به همین دلیل انتخاب برقی یا دستی بودن تخت بیمارستانی وابسته به مبلغ مورد نظر، طول دوره درمان و میزان نیاز بیمار به جابجایی است. در صورتی که قیمت تخت بیمارستانی برای شما مهم است شاید تخت بیمارستانی دستی را انتخاب کنید اما در صورتی که نیاز به استراحت طولانی تر و جابجایی بیشتری باشد، بهره گیری از تخت برقی بیمار، اجتناب ناپذیر می‌باشد .قابلیت تنظیم ارتفاع در تخت ها منجر به تسهیل در پایین آمدن و جابجایی بهتر بیمار خواهد شد، در نظر گرفتن این موضوع، دوره درمان را راحت تر خواهد کرد .

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *