اکسیژن درمانی چیست؟

اکسیژن درمانی چیست؟

اکسیژن درمانی چیست؟

همه چیز درباره اکسیژن درمانی :

اکسیژن درمانی یک روش درمانی برای افرادی می‌باشد که با کمبود اکسیژن مواجه‌اند که بیماری های مزمن ریوی مانند آسم و یا برخی بیماری ها مانند کرونا از جمله مواردی هستند که اکسیژن درمانی برای آن ها نیاز است. در ادامه این روش و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

چه کسانی به اکسیژن درمانی نیاز دارند؟

اکسیژن درمانی چیست؟ : همان طور که پیش تر نیز اشاره شد ، اکسیژن درمانی برای افرادی تجویز می شود که به هر نحوی قادر نیستند به طور طبیعی اکسیژن بدن خود را تامین کنند. این وضعیت معمولا به دلیل یک بیماری ایجاد می شود .

افرادی که به بیماری های زیر مبتلا هستند، نیاز به اکسیژن درمانی هستند :

ذات الریه

آسم

انسداد مزمن ریوی

کرونا

آنفولانزای شدید

دیسپلازی برونکوپلومر که در آن ریه ها به طور کامل رشد نمی کنند

نوزادان نارس

آپنه خواب

فیبروز سیستیک

بیماری های دیگر ریوی

برای این که پزشکان بدانند که فردی به اکسیژن درمانی نیاز دارد و یا خیر ابتدا میزان اکسیژن موجود در خون او را اندازه گیری خواهد کرد. برای این کار از فرد آزمایش خون گرفته می شود و یا از دستگاهی به نام پالس اکسی متر استفاده می کند که این دستگاه بر روی نوک انگشتان قرار گرفته و بدون نیاز به خون اشباع اکسیژن را نشان می‌دهد .

سطح طبیعی اکسیژن شریانی در بدن انسان بین 75 تا 100 میلی متر جیوه میباشد که به همین دلیل اگر سطح اکسیژن فرد به زیر 60 میلی متر جیوه برسد، فرد به اکسیژن درمانی نیاز دارد و همچنین سطح اکسیژن نباید بالاتر از 110 میلی متر جیوه برسد .

برخی از بیماران به طور دائمی به اکسیژن درمانی نیاز دارند در حالی که برخی دیگر گاهی اوقات به آن نیاز دارند. همچنین این امکان وجود دارد که با تهیه یک کپسول اکسیژن در خانه اکسیژن درمانی کنید.

 

اکسیژن درمانی چیست؟
اکسیژن درمانی چیست؟

نشانه های کمبود اکسیژن خون :

اکسیژن یکی از پایه ای ترین نیاز های بدن انسان می‌باشد که تمامی سوخت و ساز ها و در نتیجه حیات انسان وابسته به اکسیژن می‌باشد. به همین دلیل کمبود اکسیژن می تواند نشانه های زیادی داشته باشد که از جمله نشانه های کمبود اکسیژن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تنگی نفس

سر گیجه

تعریق زیاد

سرفه و یا خس خس کردن در هنگام تنفس

تپش قلب و افزایش ضربان قلب

تنفس سریع و پی در پی

 

تغییر رنگ پوست :

کمبود اکسیژن بسیار خطرناک می‌باشد که به همین دلیل بهتر با مشاهده نشانه های بالا در خود و یا یکی از نزدیکان، سریعا به پزشک مراجعه کرد تا مراقبت های پزشکی لازم برای شما به انجام رسد .

 

انواع اکسیژن درمان :

اکسیژن درمانی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد :

استفاده از گاز اکسیژن

اکسیژن مایع

دستگاه اکسیژن ساز

اکسیژن درمانی هایپرباریک

در ادامه هر کدام از آن ها را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم .

 

گاز اکسیژن :

گاز اکسیژن معمولا در کپسول های اکسیژن تهیه و حمل شده که در این کپسول ها اکسیژن به شکل فشرده ذخیره سازی شده است و می توان از کپسول های کوچک تر برای حمل آسان تر و نقل مکان به بیرون از خانه استفاده کنید .

پس از کپسول های اکسیژن یک دستگاه تنظیم اکسیژن و یک ماسک وجود دارد که تا اکسیژن مناسب با بیمار به درستی منتقل شده و در دستگاه تنظیم اکسیژن، اکسیژن به صورت پالس های هماهنگ با تنفس انسان انتقال می‌یابد .

 

اکسیژن درمانی چیست؟

اکسیژن مایع :

اکسیژن مایع نیز معمولا در یک مخزن قابل حمل ذخیره شده که اکسیژن مایع نسبت به گاز اکسیژن غلظت بیشتری داشته و به همین دلیل اکسیژن بیشتری در یک ظرف کوچکتر ذخیره می شود .

این اکسیژن برای افرادی که فعالیت زیادی دارند و به اکسیژن زیادی نیاز دارند مصرف می‌شود که اگر به موقع از اکسیژن مایع استفاده نشود، رفته رفته تبخیر شده. مخازن اکسیژن مایع قابل شارژ شدن می‌باشند و معمولا از اکسیژن های مایع و یا گاز می توان در خانه نیز استفاده کرد.

 

دستگاه اکسیژن ساز :

دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه نسبتا بزرگ می‌باشد که معمولا هم قابل حمل نیست زیرا به برق مستقیم نیاز داشته و این دستگاه اکسیژن هوای اتاق را جمع می کند، سپس آن را از دیگر مشتقات خالص کرده و از طریق یک لوله و سپس ماسک به بیمار انتقال می‌دهد . برخی اوقات نیز از لوله هایی استفاده می کنند تا اکسیژن مستقیما وارد ریه ها شود .

معمولا از این دستگاه ها در مراکز درمانی استفاده می‌شود و این دستگاه ها معمولا قیمت بالایی دارند اما نیاز به پر کردن ندارند زیرا خودشان اکسیژن را از محیط دریافت می‌کند. برخی از نمونه های آن ها نیز اکسیژن را در ظرف های مخصوصی جمع آوری شده تا در زمان نیاز از آن استفاده کنند.

 

اکسیژن درمانی هایپرباریک :

در روش اکسیژن درمانی هایپر باریک، بیمار در یک اتاق پر شده با اکسیژن خالص قرار گرفته تا تنفس برایش آسان شود. در این اتاق ها فشار اکسیژن 3 تا 4 برابر سطح فشار طبیعی افزایش یافته و به دلیل افزایش فشار هوا، اکسیژن بدن نیز رفته رفته افزایش پیدا می‌کند . این نوع اکسیژن درمانی در مواقع بسیار خاصی انجام می شوند مثلا برای درمان برخی زخم ها، عفونت های جدی و ….  .

 

فواید اکسیژن درمانی :

اکسیژن درمانی به طور کلی برای تامین اکسیژن مورد نیاز افراد استفاده می‌شود که این درمان بسیار کارآمد است و می تواند اکسیژن از دست رفته افراد را تامین کند. همان طور که گفتیم کمبود اکسیژن می تواند علائم زیادی داشته باشد که با اکسیژن درمانی آن ها از بین می‌روند .

اکسیژن درمانی می تواند علائمی مانند موارد زیر را که ناشی از کمبود اکسیژن است، کاهش دهد  :

خستگی مزمن

سردرد

سر گیجه

متورم شدن اعضای بدن

همچنین اکسیژن درمانی برای نوزادان نارس بسیار مناسب می‌باشد که اکسیژن درمانی در نوزادان نارس به وسیله دستگاه کوچکی که مانند یک اتاق اکسیژن با فشار زیاد عمل می کند انجام می شود .

 

نحوه ی استفاده از اکسیژن درمانی :

اکسیژن درمانی چیست؟ : اکسیژن درمانی در ابتدا با نسخه و تجویز پزشک است و با توجه به بیمار مشخص می شود که به چه اندازه، چه نوع اکسیژن و چند بار باید از اکسیژن باید استفاده کرد. اگر حال بیمار خیلی وخیم باشد توصیه می شود که در بیمارستان بستری کنید .

اما اگر حال بیمار مناسب باشد، با گفتن توصیه هایی به همراهان بیمار، او را به خانه انتقال دهید. برخی افراد فقط در طی انجام فعالیت ها و یا در هنگام خواب به اکسیژن درمانی نیاز داشته و برخی از آن ها نیز به طور دائم باید اکسیژن درمانی کنند .

اگر بیمار به طور دائم به اکسیژن درمانی نیاز داشت بهتر است که یک کپسول اکسیژن قابل حمل تهیه کنید تا در صورت لزوم آن را بتوانید از خانه خارج کنید .

هنگامی که بیمار در حال اکسیژن درمانی است، بهتر است که به او دارو ندهید چون برخی از دارو ها موجب کند شدن جذب اکسیژن بدن شده و به همین دلیل بهتر است که اگر برای بیمار شما اکسیژن درمانی تجویز شد، در مورد مصرف دیگر قرص های بیمار در طول درمان از پزشک سوال کنید.

 

جمع بندی مطالب و سخن پایانی :

اکسیژن درمانی چیست؟ : خیلی از بیماران به اکسیژن درمانی نیاز دارند که این روش اگر به شکل صحیح و کنترل شده انجام شود، هیچ ضرری نداشته، اما همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اگر اکسیژن بدن بالاتر از سطح استاندارد برود، ممکن است مشکلاتی برای بیمار به وجود آورد .

اکسیژن درمانی می تواند علائم کمبود اکسیژن را در افراد از بین ببرد تا بدن بتواند به طور طبیعی به زندگی و یا مبارزه با بیماری ادامه دهد. همچنین با توجه به این که علائم بیماری از فرد دور می شود، امید به زندگی در او نیز افزایش یافته و به همین دلیل فرآیند بهبودی با سرعت بیشتری قابل انجام است .

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *