تاثیر ماساژ بر بیماران و سالمندان

تاثیر ماساژ بر بیماران و سالمندان

تاثیر ماساژ بر بیماران و سالمندان

افزایش سن یا ابتلا به بیماری‌های گوناگون، عامل کندی و ایجاد سختی‌هایی در حرکت اعضای بدن می‌شود. این دردها و گرفتگی‌های عضلانی به طور طبیعی با روند افزایش سن، به وجود می‌آیند و اجتناب ناپذیر هستند. گرچه استفاده از برخی راهکارها می‌تواند سرعت و شدت مواجهه با آن را کم کند. به طور مثال انجام مرتب ورزش به افزایش تحرک، انعطاف پذیری و نیز سلامت روان کمک می‌کند. یکی دیگر از جذاب‌ترین راه حل‌ها، استفاده از خدمات ماساژ می‌باشد. با تمرکز بر نقاط آسیب دیده یا نقاطی که به توجه بیشتری نیاز دارند، دوران نقاهت کم می‌شود و آثار پیری به تعویق می‌انجامد. در این مقاله به بررسی اثرات بی شمار این امر می‌پردازیم و مزایای استفاده از دستگاه ماساژ را توضیح می‌دهیم.

نحوه اثربخشی ماساژ بر بدن:

به دلیل ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن که در پاسخ به آرام سازی در برابر تکنیک‌های این روش می‌باشد، اثربخشی به صورت کاملاً غیرارادی است. پاسخ‌های مکانیکی نوعی اثرات فیزیکی می‌باشند که بدن فرد در هنگام اعمال فشار بر روی بافت‌های نرم از خود بروز داده واین واکنش‌ها در کنار یکدیگر، مزایای جسمی و روحی فراوانی را برای فرد به همراه دارد.

 

ماساژ برای سالمندان:

تاثیر ماساژ بر بیماران و سالمندان:این روش با عنوان راه حلی موثر و غیرتهاجمی در کاهش علائم برخی از بیماری‌های سالمندان است. چنین راهکاری به طور ویژه در طب‌های سنتی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیفیت زندگی بالاتر، به کمک بهره گیری از این خدمات برای سالمندان قابل دستیابی می‌باشد. از این طریق دسترسی به سطح انرژی بالاتر و سلامت روان بیشتر، امکان پذیر است. کاهش درد مفاصل و عضلات، کاهش سطح استرس و… تنها بخشی از مزایای ماساژ است.

تکنیک‌های مورد استفاده در این روش ملایم‌تر و با تمرکز بر نقاط آسیب دیده می‌باشد. حتی نوع بسیار ابتدایی آن، تاثیرات محسوسی بر سیستم عصبی و گردش خون افراد ایجاد می‌کند. این جلسات عموماً در بازه‌های سی دقیقه‌ای صورت می‌گیرد. در این حالت لازم است تا ماساژور از نقاط حساس و آسیب دیده به طور کامل اطلاع داشته باشد.

 

مزایای دستگاه ماساژ خانگی برای سالمندان:

تاثیر ماساژ بر بیماران و سالمندان:همان طور که اشاره شد، این روش محاسن بسیاری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

کاهش درد ناشی از آرتروز: طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از ماساژ برای درمان درد و گرفتگی عضلانی در این بیماران، کارکرد بسیاری دارد و به بهبود عملکرد فیزیکی آن‌ها منجر می‌شود.

 

بهبود عادات و کیفیت خواب: سالمندانی که از این خدمات بهره برده، خوابی عمیق‌تر و طولانی‌تر را تجربه می‌کنند. این مزیت، امکان ترمیم آسیب‌ها را برای بدن فراهم و در نتیجه سلامت فرد را بالا می‌برد.

 

کاهش اثرات آلزایمر: با ماساژ اصولی کمر بیماران آلزایمری، احساساتی نظیر سرگردانی، قدم زدن‌های مداوم و خودداری از ارتباط با سایرین کمتر می‌شود.

 

رفع افسردگی: صرف لمس شدن از طریق این فرآیند توانسته حس راحتی در سالمند را بالا ببرد. بسیاری از این افراد از چنین احساسی محروم هستند و این عمل به سادگی می‌تواند به بهبود سلامت این افراد کمک کند.

 

آرامش جسمی و روحی: تجمع هورمون استرس یا همان کورتیزول، با انجام ماساژ در بدن کم می‌شود و به آن اجازه داده تا به مرحله استراحت و جوان سازی وارد شوند.

 

روند بهبود سریع تر: افزایش سن، به سفت شدن مفاصل و ماهیچه‌ها منجر شده و این امر به معنای دشوارتر شدن روند بهبود از آسیب دیدگی‌ها است؛ چرا که دامنه حرکتی این افراد با افزایش سن کم می‌شود. با استفاده از این خدمات، ماهیچه‌ها، بافت‌های همبند، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها تمرین بیشتری دیده و در درازمدت؛ کمتر مستعد آسیب دیدگی است.

 

کاهش سردرد و میگرن: وجود تنش‌هایی در ناحیه سر می‌تواند به سردرد یا انواع می‌گرن منجر شده که این دردها بسیار ناراحت کننده می‌باشد. یکی دیگر از مزایای ماساژ، کاهش این دردها عنوان شده که به بهبود گردش خون منجر می‌شود و آرامش را به همراه می‌آورد. ضمن آنکه با اکسیژن رسانی بهتر به فولیکول‌های پوست سر، می‌تواند به تحریک ریشه مو و رشد آن نیز کمک کنند.

 

از این رو توصیه می‌شود تا سالمندان، بهره گیری از خدمات ماساژ را در برنامه مراقبت‌های پزشکی خود قرار داده و به راحتی از ثمرات فراوان آن بهره ببرند.

ماساژدرمانی در دوره بیماری:

استفاده از مزایای این روش درمانی نه محدود به سالمندان شده و نه در سال‌های اخیر شناخته شده، بلکه طبق اسناد چینی، بهره گیری از مزایای آن برای سه هزار سال قبل می‌باشد. افراد در بازه‌های سنی گوناگون و با دلایل متفاوتی برای حفظ تندرستی و رهایی از استرس روزانه، از ماساژ بهره ‌برده‌اند. با تحریک بافت نرم، استرس و خستگی کم می‌شود و بهبود گردش خون را به همراه می‌آورد. البته تکنیک‌های گوناگونی برای مصارف مختلف وجود داشته و استفاده از آن به دانش در این زمینه نیاز خواهد داشت. کاهش درد و اضطراب مبتلایان به بیماری‌هایی نظیر سرطان، در این روش مشهود می‌باشد.

 

دستگاه‌های ماساژ برای بدن:

تاثیر ماساژ بر بیماران و سالمندان:گرچه مراکز بسیاری وجود دارند که این خدمات را به صورت تخصصی ارائه می‌دهند، اما با توجه به افزایش محبوبیت آن‌ها، یافتن زمان و مکان مناسب دشوارتر می‌باشد. ضمن آنکه مدت زمان رفت و برگشت، ترافیک، هزینه‌های بالای آن و بسیاری دیگر، ملاک‌هایی است که شخص را به یافتن راه حل‌های جدیدتر منجر می‌کند. امروزه انواع ماساژورهای برقی ارائه شده که کاربرد وسیعی در منازل دارند و بسیاری از نیازها را برطرف کرده است. البته بهتر است پیش از تهیه، به نوع مناسب با بدن خود و نحوه استفاده از آن آشنایی پیدا کنید. به طور کلی خرید دستگاه‌های ماساژ خانگی و یا فیزیوتراپی، برای موارد زیر کاربرد وسیعی دارند:

تسکین یا کاهش درد

کمک به افزایش یا بهبود گردش خون

کاهش یا حذف استفاده از داروهای مسکن

بهبود حرکت و عملکرد بدن

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *