راهنمای انتخاب بالش طبی

راهنمای انتخاب بالش طبی

راهنمای انتخاب بالش طبی

راهنمای خرید بالش طبی : بالش‌ طبی به گونه‌ای طراحی شده تا بدن بر روی تخت و یا سطوح دیگر،در موقعیت صحیحی قرار بگیرد. جهت اطمینان از قرارگیری صحیح و حمایت از یک یا چند بخش مشخص بدن، و در نتیجه ایجاد استراحتی سالم و ایمن برای فرد، طراحی این بالش باید طبق دستورالعمل‌ و استانداردهای ارتوپدی تولید شده باشد.

در گذشته بالش‌ها از فوم و یا فیبر تولید میشدند اما امروزه انواع گوناگونی دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بالش‌هایی اشاره کرد که از فوم حافظه‌دار تولید شدند، و دارای بافتی هستند که به گرما حساس بوده و در تماس با بدن، به شکل آن در می‌آیند. دسته‌ای از این بالش‌ها پس از استفاده شکل خود را بلافاصله به دست می‌آورند، و در دسته‌ی دیگر ممکن است طول بکشد.

بالش‌های طبی برای از بین بردن و مداوای بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند که بالش‌های درمانی نیز نامیده می‌شوند. این امراض می‌توان به اختلالات تنفسی و آپنه، خرناس، بی‌خوابی، مشکلات گردش خون، انواع برگشت اسید معده، دردهای کمر و گردن، دردهای عصبی و سیاتیک و صدمات ماهیچه‌ای باشد.

برای هر کدام از بخش‌های بدن انسان انواع مختلفی از بالش‌ طراحی شده. علاوه بر آن برای مشکلات ارتوپدی مختلف، تخت و تشک، پشتی و کوسن‌های طبی نیز وجود دارند. برخی از آن‌ها برای اختلالات خواب و ناراحتی‌های فیزیکی دارای طراحی چند هدفه می‌باشند و می‌توانند در موقعیت‌های چندگانه استفاده کرد.

راهنمای خرید بالش طبی

انواع بالش های طبی :

بالش‌های طبی جهت استفاده در زیر گردن، زیر زانو، زیر سر، پشت کمر، زیر نشیمنگاه و دور گردن طراحی شده‌اند. برخی بالش‌ها نیز مخصوص دوران بارداری و دارای سایزهای متفاوتی هستند. بنابراین شما باید با توجه به جثه و هیکل خودتان، بالش مناسبی انتخاب بخرید.

در ادامه ما به ترتیب بالش‌های طبی را معرفی می‌کنیم :

بالش مخصوص زانو و زانو درد :

این روزها که همه به خاطر کرونا در خانه و دور از آفتاب و ویتامین دی هستند، قطعا با مشکلاتی چون استخوان درد و درد زانو بیشتر مواجه می‌شوند. اگر به بیماری‌هایی چون رماتیسم یا آرتروز نیز مبتلا باشید، حتما باید از بالش مناسب استفاده کنید. البته در این حالت شما باید از بالش طبی به عنوان مکملی در کنار داروهایتان استفاده کنید. ولی به طور کلی، این بالش‌ها برای افرادی که زانو درد دارند ساخته شده و هنگامی که موقع خوابیدن با درد زانو مواجه شدید یا نمی‌توانید مدت زیادی زانوی خود را خم یا کاملا راست کنید، باید از این نوع  بالش‌ها تهیه کنید. آن‌ها را بین هر دو زانوی خود قرار داده یا آن را به آرامی زیر گودی زانو بگذارید. این بالش‌ها درد شما تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

بالش‌های گرد مخصوص نشیمنگاه :

این بالش‌ها مخصوص کسانی است که مدت زیادی را به حالت نشسته و پشت میز میگذرانند یا به خاطر کمردرد، یا درد در ناحیه‌ی دنبالچه  روی سطوح سفت نشستن بسیا دشوار میباشد. پس با استفاده از آن درد و فشار از این ناحیه از بین می‌رود.

بالش بارداری :

در ماه‌های آخر بارداری، تحمل وزن شکم برای مادران سخت‌تر می‌شود. این سختی هنگام خوابیدن دوچندان شده و می‌تواند به راحتی در خواب آن‌ها اختلال و مشکل به وجود آورد. پس برای حل این مشکل، بهتر است از بالش طبی دوران بارداری استفاهد کنید. این بالش‌ها در دو نوع مختلف وجود دارند که نوع اول بسیار نازک است و زیر شکم مادر قرار می‌گیرد تا هنگام خوابیدن به پهلو با مشکل مواجه نشوند.بالش نوع دوم بلند و سه‌ونیم متری می‌باشند که این بالش‌ها در تمام طول پا قرار می‌گیرد و باعث از بین رفتن درد در ناحیه‌ی کمر شده..

بالش طبی مخصوص مشکلات تنفس‌ :

این بالش‌ها برای کسانی که آپنه‌ی خواب دارند مناسب میباشند. به طور کلی، این بالش‌ها برای کسانی مناسب است که مشکل تنگی نفس هنگام خواب دارند یا هنگام  خواب باید از اکسیژن و لوله‌ی مخصوص استفاده کنند.

 بالش مخصوص کمر:

این بالش مخصوص کارمندان و کسانی است که هنگام نشستن، کمر درد زیادی دارند. اگر هنگام نشستن در بخش پایینی کمر خود احساس درد داشتید، از این بالش‌ها باید استفاده کرد. ولی به یاد داشته باشید که این درد به خاطر ضربه ایجاد نشده و صرفا در اثر نشستن و کار کردن زیاد به وجود آمده .

بالش مخصوص گردن و دور گردن :

اگر به خاطر کار کردن زیاد و خم نگه‌داشتن سرتان درد زیادی دارید بهتر است از این نوع بالش‌ها تهیه کنید. این بالش‌ها هنگام خوابیدن، نشستن و …  از گردن شما محافظت می‌کنند و درد آن را ازبین می‌برند. البته به یاد داشته باشید که بالش نباید خیلی سفت یا خیلی نرم باشند چون اگر سفت یا نرم بودن یک بالش می‌توانست به کاهش درد شما کمک کند، قطعا بالش شخصیتان بهترین بالش بود.

مجله پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *