پالس اکسیمتر چیست؟

راهنمای خرید پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر چیست؟

راهنمای خرید پالس اکسیمتر : پالس اکسیمتر دستگاه آزمایشی است که سنجش میزان اشباع اکسیژن در خون را نشان میدهد. این وسیله یکی از تجهیزات پزشکی سبک و کم وزن است که بدون هیچ نوع درد و یا سوزشی، می‌توانید آن را مانند یک گیره به نوک انگشتان دست متصل کنید و از طریق این دستگاه به میزان اکسیژن خون و همچنین تعداد ضربان قلب را مشاهده و چک کنید. سطح اکسیژن طبیعی بدن 0.95 درصد می‌باشد. اکسیژن کمتر در بدن نشانگر یک بیماری و یا عارضه در بدن می‌باشد که باید حتما ب پزشک مراجعه کرد .

اکسیژن سنج در چه مورادی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کار اصلی دستگاه پالس اکسیمتر سنجش میزان اکسیژن و ضربان قلب می‌باشد. بنابراین موضوع واهمیت این سنجش، در اغلب موارد از این دستگاه استفاده میشود. ما نیز دراین جا به برخی از کاربردهای اکسیژن سنجش اشاره می‌کنیم :

1ـاولین موردی که ممکن است شما نیز با آن برخورد کنید، اورژانس است. هنگامی که تریاژ به دنبال به دست آوردن اطلاعات اولیه از بدن شما است که فشار، ضربان قلب و سطح اکسیژن را شناسایی میکند

2ـکاربرد دیگر این دستگاه که بسیار نیز ضروری و حیاتی است در اتاق عمل جراحی استفاده میشود که از آن برای چک کردن وضعیت لحظه به لحظه بدن بیمار مورد استفاده قرار میگیرد.

3ـبررسی وضعیت بدن بیمارانی که ممکن است به تنگی نفس دچار شده باشند (مخصوصا امروزه برای بیماری کرونا استفاده میشود ) و مشخص کردن این امر که به دستگاه کمک تنفسی مانند اکسیژن ساز ،بای پپ ،سی پپپ و یا ونتیلاتور نیازمند هستند یا خیر .

4ـ وضعیت تنفسی و ریوی بیمارن در حین خواب به راحتی چک میشود .

5ـتشخیص بیمارهایی که بر سطح اکسیژن خون اثر گذار است همانند آسم، کم خونی، بیماری ریوی، حمله قلبی، نارسایی‌های قلبی، ذات الریه ، کرونا و …  .

 

 

پالس اکسیمتر
پالس اکسیمتر

اهمیت استفاده از دستگاه اکسیژن سنج در دوران کرونا : راهنمای خرید پالس اکسیمتر

امروزه با وجود رشد و پیشرفت در حوزه تجهیزات پزشکی تشخیص‌های اولیه برای دستیابی به سریع‌ترین اقدامات به خوبی امکان میباشد  و مسیر درمان را بسیار راحت میکند .. یکی از این تجهیزات کاربردی که میتواند مسیر را برای تشخیص و همچنین پروسه درمان بسیار راحت کند، دستگاه پالس اکسیمتر میباشد .

یکی از نشانه‌های بارز وجود کرونا در بدن، کمبود میزان اکسیژن خون افراد میباشد. ویروس کرونا که بر ریه‌ها و مسیر تنفسی ما  تاثیر می‌گذراد و نشانه‌های تنگی نفس را بروز می‌دهد و این امر تأثیری مستقیم بر ضربان قلب و میزان اکسیژن خون میگزارد. به همین دلیل است که در این مدت هر زمان که به بیمارستان مراجعه کنید احتمالاً از طریق این دستگاه میزان اکسیژن خون شما را می‌سنجند. اغلب بیمارانی که وضعیت وخیم‌تری دارند توصیه می‌شود که از تجهیزات پزشکی معتبری اقدام به خرید پالس اکسیمتر نمایند تا بتوانند به راحتی میزان اکسیژن خون بیمار را به صورت مرتب چک کنند.

مجله پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *