راه های کنترل دیابت

راه های کنترل دیابت

راه های کنترل دیابت :

راه های کنترل دیابت : داشتن کنترل خوب روی میزان قند خون موجب کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از دیابت است و پزشکتان می تواند شما را به یک پزشک متخصص تغذیه و یا مشاور دیابت تبدیل کند تا شما در تهیه یک برنامه غذایی سالم توانمند شوید. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیاز باید به نظارت بر میزان مصرف کربوهیدرات ها و کاهش کالری داشته باشند. همچنین پزشکان کنترل مصرف چربی و پروتئین را بیماران توصیه می‌کنند.

ورزش :

ورزش منظم از جمله پیاده روی به افراد مبتلا به دیابت کمک کرده تا بتوانند سطح قند خون را پایین بیارند تا به درمان دیابت کمک کند و فعالیت بدنی باعث کاهش چربی بدن و کاهش فشار خون شده و از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند که توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت در بیشتر روزها ۳۰ دقیقه ورزش کنند .

راه های کنترل دیابت
راه های کنترل دیابت

استرس را کاهش دهید :

استرس مخصوصاً برای مبتلایان به دیابت خوب نیست و استرس نه تنها فشار خون را افزایش داده بلکه می تواند سطح قند خون را نیز بالا ببرد . بسیاری از مبتلایان به دیابت دریافتند که تکنیک های آرامش بخش برای این بیماری خیلی مناسب است. مثالهایی از این تکنیک ها عبارتند از: تجسم ، مدیتیشنیا تمرین های تنفسی. استفاده از شبکه های پشتیبانی اجتماعی مانند گفتگو با یک خویشاوند یا دوست عضو گروه ای مراقب  یا گفت و گو با یک مشاور نیز مفید می‌باشند .

 

داروهای خوراکی :

داروهای خوراکی هنگاهی برای مبتلایان به دیابت توصیه شده که نتوانند با رژیم و ورزش به اندازه کافی قند خون خود را کنترل کنند. انواع مختلفی از داروهای دیابت خوراکی موجود هست ، و اینها ممکنه برای داشتن  نتایج بهتر و اثربخشی بیشتر ،به صورت چندتایی و  ترکیبی استفاده شوند. برخی از داروها تولید انسولین را بالا می‌برند ، برخی دیگر استفاده بدن از انسولین را بهبود بخشیده و در حالی که برخی دیگر تا حدی هضم نشاسته ها(کربوهیدرات ها)  را کم می‌کند .

 

انسولین :

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲نیز گاهی به همراه داروهای خوراکی از انسولین استفاده می‌کنند چون انسولین در “نارسایی بتا سلول” مورد استفاده قرار گرفته و شرایطی که پانکراس دیگر در پاسخ به میزان بالای گلوکز در خون  ، انسولین تولید نمی کنند. این اختلال می تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اتفاق بیفتد. اگر انسولین تولید نشود ، انسولین درمانی ضروری می‌باشد .

 

تزریق غیر انسولینی :

داروهای غیر انسولینی دیگری نیزوجود دارد که از راه تزریق مصرف میشود و برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده شده که نمونه های این داروها عبارتند از: پراملینتید (سملین) ، اگزناتید (بیتا) و لیراگلوتید (ویکتوزا) که این داروها تحریک انسولین را تحریک می کنند .

 

راه های کنترل دیابت

متفورمین :

شاید اشنا ترین دارو برای دیابتی ها یا آن هایی که در معرض دیابت می‌باشند، قرص متفورمین است و اولین قدم پیشنهادی برای کنترل دیابت قرص متفورمین می‌باشد .البته مقدار تجویز و تعداد مصرف به نظر دکتر بستگی داشته و باید گفت که این قرص کمترین اثر عوارض را برای دیابتی ها دارد و در موارد زیادی باعث کاهش و کنترل قند خون می شوند .

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *