معرفی انواع ویلچر

معرفی انواع ویلچر

معرفی انواع ویلچر:

ویلچریا چرخ دستی از جمله لوازمی می‌باشد که افراد با ضایعات نخاعی یا هر نوع اختلال حرکتی مثل کم توانی (افرادی که در اثر شکستگی باید از ویلچر استفاده کنند)، ناتوان یا معلول برای انجام امور روزانه به آن نیاز داشته وباید تهیه کنند. علاوه بر این هدف از ساخت ویلچر کمک به حفظ روحیه این افراد، غلبه بر چالش ها و یافتن شرایط نرمال زندگی می‌باشد به شرطی که نوع درست را انتخاب کرده و کیفیت ساخت خوبی را دارا باشد.

انواع ویلچرها با کاربردهای مختلف در دو نوع دستی و برقی:

معرفی انواع ویلچر ساده:

 اولین مدل ساخته شده که نسبت به نوع برقی هم سبک وزن می‌باشد و امکانات خاصی به جز ترمز، دستگیره ثابت و زیرپایی تاشو ندارند. جای کمی گرفته و حمل و نقل آنها راحت می‌باشد. معمولا کسانی که خودشان توانایی حرکت دادن ویلچر را داشته و به خاطر دوره درمان نه چندان جدی خود نیاز به چنین وسیله‌ای دارند از این مدل باید تهیه کنند.

ویلچر ارتوپدی:

 نوع ارتوپدی مشابه با مدل ساده می‌باشد ولی می توانید زیردستی و جاپایی را از هم جدا کرده تا افراد بتوانند خیلی راحت وارد ماشین کنند.

نوع اسپرت یا ورزشی:

حتما مسابقات بین المللی ورزشکاران مثل پارالمپیک را نگاه کردید که ورزشکاران معلول از ویلچ‌های مخصوص استفاده می‌کنند که به آنها اسپرت می‌گویند. فرم چرخ آنها کاملا خاص می‌باشد تا موقع چرخش و حرکت سریع به زمین نخورند، ضمن اینکه به دلیل استفاده بسیار بیشتر کیفیت ساخت بالایی دارند.

ویلچر CP سی پی:

این مدل مخصوص کسانی می‌باشد که دچار فلج مغزی شده یا بیمار هستند. ویژگی این مدل در داشتن بخشی برای نگه داشتن سر، نگهدارنده گردن، ران، نگهدارنده پهلو و همچنین جدا کننده پا است.

معرفی انواع ویلچر

ویلچر برقی:

معرفی انواع ویلچر: این فرم از ویلچرها به چندین دسته تقسیم شده ولی ویژگی مشترک همگی آنها باتری خور بودن می‌باشد که شارژی است. موتور تعبیه شده سرعت‌های مختلف را پوشش داده و فرد مورد نظرتوانسته از طریق فرمان به شکل اهرم، سرعت و جهت حرکت را تعیین کنند و وزن بیشتری نسبت به نوع ساده داشته و گرانتر است.

نوع پله رو:

 اگرمنزل دوبلکس یا دو طبقه به بالا دارید که طبقات از داخل با پله به یکدیگر وصل هستند این مدل کاملا مناسب می‌باشد. حتما در برخی خانه ها دیده‌اید که در کنار پله‌ها سیستم بالابر پله رو گذاشته که افراد ناتوان را جابجا کنند. با داشتن این وسیله می‌توانید به راحتی با ویلچر خود جابجا بشوید. ضمنا قابلیت تنظیم ارتفاع هم دارا هستند.

ویلچر مخصوص حمام و توالت:

این نوع ویلچرها امکان اتصال لگن یا توالت فرنگی داشته که فرد مجبور به بلند شدن و جابجایی برای استحمام و دستشویی نداشته باشد. وزن کم، اندازه کوچک، جابجایی و حمل و نقل راحت و جنس بدنه استیل ضد زنگ از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این محصول است.

ویلچر کودکان:

معرفی انواع ویلچر: این مدل ها سبک می‌باشند تا کودکان با جثه کم نیز قدرت و توان جابجایی وسیله را دارند. حتی می‌توانید مدلی تهیه کنید که با رشد کودک، امکان تغییر سایز برای ویلچر باشد.

ویلچر ارگونومی:

این نوع ویلچرها دقیقا مطابق با ستون فقرات ساخته شده تا هیچ فشاری به کمر و پایین تنه وارد نشده و متریال ساخت آنها بسیار مستحکم و در عین حال سبک می‌باشد تا ماندگاری بالایی داشته و جابجایی آن سخت نباشد.

ویلچر برانکاردی:

این نوع ویلچرها مخصوص بیمارستان می‌باشد برای مواقعی که قصد داشته بیماران نخاعی را جابجا کنند که در دو نوع دستی و برقی به است.

ویلچر هوشمند یا اسمارت:

پیشرفته ترین و گران قیمت ترین مدل، ویلچرهای هوشمند می‌باشند که با سنسورهای مختلف کلیه علائم حیاتی فرد در لحظه گزارش می شوند. حتی امکان ارتباط برقرار کردن با سایر وسایل هوشمند داخل خانه را هم دارا هستند.

ویلچر شیب متغیر:

معرفی انواع ویلچر: ویژگی منحصربفرد این نوع وسایل، تغییر شیب آنها به شکل نیمه خوابیده، ۳۰ درجه و ۶۰ درجه می‌باشد و به دو شکل دستی و برقی می‌باشد. دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد اما نمی توان آنها را تا کرد به همین دلیل در برخی محیط های تنگ یا برای جایگیری در داخل خودرو محدودیت زیادی دارند.

ویلچر ایستاده:

مواقعی که فرد مجبور می‌باشد طبق تجویز پزشک تا چندین ماه فقط از ویلچر استفاده کند یا دائمی باشد، نشستن همیشگی بر روی آن باعث بروز مشکلاتی مثل تحلیل عضلانی، انقباض و گرفتگی، درد مفاصل، مشکل ستون فقرات و غیره می‌شود. این نوع دستگاه‌ها جلوی بروز این خطرات را گرفته تا هر از چند گاهی بتوان به صورت دستی یا برقی آن را به حالت ایستاده تبدیل کرد. همچنین برای بلند کردن قد و برداشتن وسیله از قفسه هم کارایی دارد.

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *