آشنایی با بای پپ و سی پپ

آشنایی با بای پپ و سی پپ

آشنایی با بای پپ و سی پپ :

آشنایی با بای پپ و سی پپ  : سی پپ (فشار هوای مثبت متوالی) و بای پپ (فشار هوای مثبت دو سطحی)، دو روش درمان غیرتهاجمی تجویز شده برای درمان آپنه خواب و دیگر مشکلات تنفسی می‌باشند :

1 :آپنه خواب انسدادی(او اس ای) ، یک نوع اختلال خواب که با وقفه‌‌های لحظه‌‌‌ای در تنفس در هنگام خواب (به نام “آپنه­‌ها”) ناشی از فروپاشی یا انسداد راه‌‌های هوایی مشخص می‌شوند .

2 :آپنه خواب مرکزی(سی اس ای) ، زمانی اتفاق می‌افتد که مغز دیگر دستور تنفس را به ریه‌ها نداده و این نوع آپنه خواب، به علت مسئله ارتباط عصبی، به جای انسداد فیزیکی رخ داده .

3 :آپنه خواب ترکیبی یا آپنه خواب پیچیده، دارای نشانه‌های(او اس ای) و (سی اس ای) می‌باشد و آپنه خواب پیچیده، اغلب زمانی تشخیص داده می‌شود که آپنه، به طور مؤثر توسط درمان سی‌پپ حذف نشده .

اختلال ریوی انسدادی مزمن (سی او پی دی) یک بیماری پیشرفته ریوی می‌باشد که مانع جریان هوا از ریه‌ها شده .

نارسایی احتقانی قلب (سی اچ اف) بیماری قلبی مزمن می‌باشد که طی آن قلب، قادر به پمپاژ کافی خون نمی‌باشد تا نیاز‌های بدن را تأمین کند .

سایر شرایط ریوی یا عصبی-عضلانی مانند پارکینسون یا (ای ال اس) .

افرادی که هر کدام از این شرایط را دارند، باید تلاش کرده تا بتوانند در طول خواب، به طور طبیعی تنفس کنند و جریان خون مناسب و میزان اکسیژن را در بهترین حالت ممکن حفظ کرده تا اختلال تنفس در خواب،‌ کیفیت خواب را نیز مختل می‌کند و منجر به خفگی، یا خروپف شده. اگر این بیماری را درمان نکنند ، باعث اختلال خواب مزمن شده و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهند .

 

برخی از مزیت هایی که استفاده منظم از دستگاه سی‌پپ به وجود میاورد :

احساس تازگی و سرحالی .

تنها پس از چند هفته استفاده از سی‌پپ انرژی شما را بهبود پیدا کرده و احساس افزایش انرژی می‌کنید که این یعنی شروعی تازه و با انرژی زندگی است .

سلامتی قلب .

برای مبتلایان به آپنه خواب و انسداد ریه،اختلالات خواب اغلب موارد اساسی مانند فشار خون بالا ، بیماری قلبی و سکته مغزی را به وجود آورده و سلامتی قلب در این بیماران با سی‌پپ درمانی شروع باید شود .

هنگامی که مبتلایان به آپنه خواب با سی‌پپ درمان می‌شوند ، به احتمال زیاد فشار خون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به برخی افراد امکان کاهش داروهای فشار خون را داده در افرادی که دچار آپنه خواب و انسداد می‌باشند، سی پپ درمانی باید انجام شده که این یکی از بزرگترین علت های استفاده از سی پپ که بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند .

 

بای پپ و سی پپ برای درمان برای آپنه و مشکلات تنفسی مختلف حین خواب کاربرد داشته و هرکدام از این دستگاه ها با وجود اینکه هدف درمانی یکسانی یعنی اصلاح الگوی تنفسی دارد اما تقاوت هایی نیز داشته که باعث می‌شود برای بیماران تنفسی یک از این ها را پزشکان ریه تجویز می‌کنند. اغلب افراد دارای مشکلات تنفسی از خلوص اکسیژن خون کمتری برخوردار هستند .

 

بای پپ و سی پپ چگونه عمل می‌کنند؟

آشنایی با بای پپ و سی پپ  : شدت آپنه خواب ، توسط شاخص آپنه‌هیپوپنهِ بیمار (ای اچ آی)، تشخیص داده شده که نشان‌دهنده تعداد دفعات آپنه در طول خواب می‌باشد.

هدف درمان (پی ای پی) کاهش شاخص (ای اچ آی) تا کمتر از پنج می‌باشد . ، بنابراین بیماران از خوابی راحت و تمام مزایای مرتبط با آن لذت برده و . عملکرد این دستگاه‌ها با دستگاه اکسیژن‌ساز متفاوت می‌باشد .

بای‌پپ و سی‌پپ، با پپ پایان یافته و به همین دلیل که هر دو درمان غیرتهاجمی می‌باشند و فشار مثبت هوا را فراهم می‌کنند. فشار هوا، یک پین پنوماتیک ایجاد کرده تا که راه‌‌های هوایی شما را باز نگه ‌دارند. تفاوت عمده بین بای پپ و سی پپ این است که چگونه جریان فشار فراهم شود. به همین دلیل که یکی از آنها می‌تواند یک گزینه مناسب برای درمان باشد. این درمان‌‌ها، فشار هوا را تعدیل کرده تا شما بتوانید به طور پیوسته، در طول شب نفس بکشید .

 

آشنایی با بای پپ و سی پپ

سی‌پپ چیست؟

فشار هوای مثبت متوالی سی‌پپ اولین خط دفاع برای درمان (او سی ای) می‌باشد و اکثر افراد مبتلا به (او سی ای) خفیف با این درمان بهبود پیدا می‌کنند .

 

سی‌پپ چگونه عمل می‌کند؟

دستگاه‌‌های سی‌پپ، جریان مداوم هوا را با یک فشار ثابتِ تعریف شده، ارائه می‌دهند.‌

همه دستگاه‌‌های سی‌پپ، دارای قابلیت تنظیم توسط کاربر می‌باشند تا به شما کمک کرده که به راحتی فشار هوا را تنظیم کنید. این فشار هوا، با مقدار کم شروع شده و همینطور که شما به خواب می‌روید، این فشار نیز بیشتر شده و به طور معمول، ظرف چند هفته استفاده از این دستگاه، شما تمامی تنظیمات آن را یاد می‌گیرید .

از آنجایی که دستگاه سی‌پپ از تنظیم فشار مشابه برای دم و بازدم استفاده می‌کنند، عمل دم برای بعضی افراد دشوار می‌شود. به همین دلیل

می‌باشد که بسیاری از دستگاه‌‌های سی پپ، بسته به سازنده، شامل تنظیمات متغیر فشار هوا می‌باشند .

برخی از بیماران، نیازی به استفاده از این تنظیمات ندارند و برخی دیگر ممکن است این تنظیمات را برای خود مفید دانسته. با این حال، برخی افراد به فشار هوای بیشتری نیاز دارند ، که اغلب باعث می‌شود آن‌ها بای‌پپ را به عنوان درمان جایگزین استفاده کنند .

 

فشار سی‌پپ چگونه تعیین می‌شود؟

پس از تشخیص آپنه خواب یا یکی دیگر از شرایط فوق، پزشک شما یک مطالعه تیتراسیون سی‌پپ انجام می‌دهد، تا دستگاه سی‌پپ شما را به درستی کالیبره کنند .

قبل از کالیبره کردن فشار هوا، تکنسین خواب، برای شما یک ماسک سی‌پپ مناسب آماده خواهند کرد. دستگاه‌های سی‌پپ می‌توانند از ماسک‌های دهان و بینی، یا بینی استفاده کرده و بعضی افراد برخی ماسک‌‌ها را راحت‌تر از سایرین می‌پندارند. به عنوان مثال :

برای افراد دارای آلرژی که از طریق دهان خود نفس می‌کشند، ماسک دهان و بینی در مقایسه با ماسک بینی بهتر و راحت‌تر می‌باشد .

ماسک‌های بالشتک دار بینی برای افرادی بهترین گزینه می‌باشد که از ماسک‌های دیگر ترسیده یا به آنها حساسیت داشته یا صورت آنها مو‌های زیادی مانند ریش و سبیل دارند .

ماسک بینی یک سطح متوسط خوب بین این گزینه‌ها فراهم کرده که این ماسک کوچک‌تر از ماسک دهان و بینی اما به اندازه کافی محکم می‌باشد که بر روی صورت شما باقی بماند حتی اگر در طول خواب خیلی تکان بخورید و حرکت کنید .

هنگامی که ماسک خود را انتخاب می‌کنید، با حسگر‌های متصل به بدن خود به خواب می‌روید. همانطور که متخصصین علائم حیاتی شما را تحت نظر دارند، تکنسین خواب فشار هوا را در زمان خواب شما تغییر داده تا تنظیم فشار هوای مناسب را پیدا کنند .

 

بای‌پپ چیست؟

فشار هوای مثبت دو سطحی بای‌پپ که برای افراد مبتلا به آپنه خواب مرکزی ، اختلال انسداد مزمن ریوی (سی او پی دی) نارسایی احتقانی قلب (سی اچ اف) و همچنین سایر اختلالات ریوی و اختلالات عصبی / عضلانی تجویز می‌شوند .

در موارد آپنه خواب انسدادی، تنها زمانی از بای پپ استفاده می‌شود که درمان سی‌پپ ‌اثر نداشته و این امر، اغلب شامل افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی شدید، آپنه خواب ترکیبی یا افرادی که به درمان سی‌پپ پاسخی نمی‌دهند. به عنوان مثال، به دلیل اینکه فشار ناشی از سی‌پپ ثابت و پایدار است، برخی از بیماران در هنگام انجام عمل دَم، دچار مشکل می‌شوند .

گاهی اوقات بای‌پپ به عنوان وی‌پپ نیز شناخته شده (فشار هوایی مثبت متغیر). هر دو آنها یک درمان مشابه را توصیف کرده، اما علائم تجاری متفاوتی بسته به سازنده خود داشته‌اند.

 

بای‌پپ چگونه عمل می‌کند؟

بر‌خلاف دستگاه‌های سی‌پپ که جریان پیوسته فشار هوا را ارائه داده ، دستگاه‌های بای‌پپ دو جریان متفاوت از فشار هوا را ارائه می‌دهد، که جریان بالاتر برای دَم (آی‌پپ) و جریان پایین‌تر برای بازدم (ای‌پپ) می‌باشد .

بسیاری از دستگاه‌های بای‌پپ شامل ویژگیهایی است که میزان تنفس فرد را در هر دقیقه اندازه‌گیری کرده و اگر یک فرد آهسته‌تر از آنچه که باید تنفس کند، دستگاه به طور موقت فشار هوا را افزایش داده تا فرد را وادار به نفس کشیدن کند .

 

بای‌پپ بهتر است یا سی‌پپ؟

آشنایی با بای پپ و سی پپ :‌ خبر خوب این است که تا زمانی که شما هر شب از این دستگاها استفاده می‌کنید، هم بای‌پپ و هم سی‌پپ برای درمان آپنه خواب بسیار مؤثر است. شما همچنین باید هر چند ماه یک بار قطعات مختلف دستگاه را تعویض کرده و به طور مرتب همه قسمت‌های آن را تمیز کنید تا دستگاه به درستی کار کند .

 

توصیه ای در خصوص استفاده از سی‌پپ در شب :

در صورت ناهماهنگی دستگاه سی‌پپ آن را به ای‌پپ تغییر دهید چون ممکن است برخی کاربران دستگاه سی پپ در هنگام شب دچار ناراحتی و عدم هماهنگی تنفس با دستگاه سی‌پپ شوند یا یا دچار نفخ معده شده و تحمل دستگاه برایشان سخت شود . در این زمان تنظیمات را به ای‌پپ تغییر داده تا فشار ایده آل بر اساس تشخیص الگوی تنفس بیمار ارائه شود و. به طور معمول ای‌پپ برای خواب شبانه بسیار مناسب است .

 

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *