ساکشن چیست ؟

ساکشن پرتابل شارژی کامی AS-12V-BR 

ساکشن چیست ؟

ساکشن چیست ؟ : ساکشن به معنی مکش است کلمه مکش از عمل مکیدن ناشی می‌شود که فرآیند ساکشن به حذف مواد ترشحی زائد با استفاده از تکنیک فشار زیاد اشاره می‌کند که مواد زائد ترشحی ممکن است به حالت جامد ، مایع یا حتی گاز باشند.

در صورت عدم موفقیت بیمار برای حذف کردن برخی از ترشحات از بدن به طور طبیعی ، از دستگاه مکش استفاده کرده و با کمک روش خلاء فشار بالا ، تمام مواد زائد ترشحی با کمک انواع ساکشن به طور مصنوعی از بدن بیمار خارج می شوند.

دستگاه ساکشن فقط به نوع خود محدود نشده و انواع مختلفی از دستگاه ها وجود دارند که می توانند برای انجام فرایند مکش مورد استفاده قرار بگیرند .تصمیم به استفاده از انواع ساکشن به عوامل مختلفی مانند سابقه پزشکی بیمار و همچنین به نوع مواد زائدی که قرار است از بدن بیمار خارج شود بستگی دارد .

در هنگامی که حجم مایعات خارج شده از بدن بیمار بالا رفت باید از دستگاه ساکشن استفاده شود و نگه داری و تمیز بودن دستگاه‌های ساکشن در مراکز درمانی بسیار مهم است زیرا به وسیله این دستگاه ترشحات بیمار قابل تخلیه است . باید دقت کرد که لوله های تمامی ساکشن‌های استاندارد باید ضد جرقه باشد.

 

در هنگام خرید ساکشن به نوع آن دقت فرمایید و بنا به نیاز خود خریداری کنید :

انواع ساکشن به چهار مورد تقسیم بندی می شود :

 

دستگاه های مکش دستی :

دستگاه‌های دستی از برق استفاده نکرده و طراحی آنها می تواند به سادگی یک لامپ دستی باشد که برای دفع مخاط از حفره بینی کودک یا افراد سالمند استفاده می‌کنند .

انواع ساکشن دستی اغلب در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا برای عملکرد به برق نیازی ندارد و معمولاً کوچک و قابل حمل می‌باشند . با این حال ، استفاده از انواع ساکشن دستی به طور مداوم و پیوسته در مدت زمان طولانی دشوار می‌باشند.

 

دستگاه های ساکشن ثابت :

برای دهه‌ها ، انواع ساکشن ثابت متداول ترین ساکشن‌ها بوده‌اند ، زیرا قابل اعتماد ، موثر و سازگار بودند .

با این حال ، عدم قابلیت جابجایی انواع ساکشن ثابت ، باعث اختراع انواعی دیگر از ساکشن‌ها شده است که بیماران در حین حمل و نقل در امبولانس نمی‌توانند با دستگاه ساکشن ثابت درمان بشوند . انواع ساکشن‌های ثابت فقط می توانند در بیمارستان‌ها به بیمار خدمات اورژانسی ارائه می‌دهد.

 

دستگاه های مکش قابل حمل :

 

دستگاه‌های مکش قابل حمل به دلیل پیشرفت در فنآوری مکنده و باتری در حال افزایش محبوبیت می‌باشند . انواع ساکشن ‌های قابل حمل به گونه ای طراحی شده‌اند که بسیار سبک وزن بوده و قابلیت جابجایی و حمل و نقل آن ها راحت می‌باشند و هم برای بیماران و هم برای متخصصان پزشکی مناسب هستند.

دستگاه مکش قابل حمل از بین هر چهار نوع دستگاه مکش بهترین است ، زیرا این دستگاه‌ها همیشه دارای سرعت بالایی هستند ، در کار مشابه مکش‌های دیواری هستند اما تنها تفاوت آن ها در نحوه ی استفاده از هر دو نوع ساکشن است. انواع ساکشن قابل حمل نیازی به جابه‌جایی بیمار برای ساکشن کردن ندارند.

 

توضیحات و نحوه استفاده از ساکشن دستی :

ساکشن های دستی به دلیل قابل حمل بودن و همچنین برای سبکی و راحتی در استفاده از طرفداران بالایی بر خوردار‌اند و این دستگاه به منظور مکش مایعات و ترشحات بدن بیمار طراحی شده که دارای یک دسته اهروم فشار برای ایجاد خلاء است. مخزن زیری دستگاه دارای حجم کمی برای نگهداری مایعات استخراج شده از بدن بیمار است و همچنین لوله ساکشن باید ضد جرقه باشند.

دستگاه ساکشن دستی قابل حمل به دلیل سبکی و کم حجم بودن آنها مورد استفاده بیماران در منزل می‌باسند که خود یا همراهان بیمار عمل ساکشن را انجام داده و برای استفاده نیاز به آموزش دقیق طرز استفاده دارید ولی به طور کلی می توان توضیح داد که ابتدا لوله ساکشن را به پمپ متصل کرده و سر دیگر لوله را به وسیله کانتر داخل بدن بیمار قرار دهید و به وسیله دسته ساکشن شروع به بالا کشیدن مایعات ترشح شده در بدن بیمار کنید .

 

ساکشن برقی و نحوه استفاده از آن :

این دستگاه پزشکی از اقلام زیر تشکیل شده و هر کدام دارای وظیفه مهی در دستگاه هستند :

موتور الکتریکی دستگاه ساکشن

مولد فشار منفی

مخزن برای جمع آوری مایعات

فیلتر تصفیه

نمایشگر و مانومتر دستگاه ساکشن

طریقه کار دستگاه‌های ساکشن مشابه هم نیستند و نسبت به مدل آنها دستگاه برای ایجاد فشار منفی مورد نیاز از سیستم و روش خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

سه نوع ساکشن برقی موجود است که از سیستم های متفاوت بهره می برند :

ساکشن چیست ؟ : ساکشن‌هایی که به وسیله پمپ های روغنی باعث ایجاد فشار منفی می‌شوند.

دستگاه‌هایی که برای سیلندر‌های آنها نیازی به روغن نیست.

ساکشن‌هایی که به وسیله اختلاف فشار ایجاد شده توسط اکسیژن متراکم در مخازن اکسیژن جهت ایجاد فشار منفی و مکش مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ساکشن‌های برقی به چند نکته مهم باید توجه داشت که هنگام پر شدن مخزن ساکشن سریعا مخزن را تخلیه کرده زیرا امکان برگشت ترشحات به موتور دستگاه وجود دارد . در هنگام استفاده از دستگاه ساکشن روغنی هر یک ماه سطح روغنی داخل موتور را بررسی کنید که در صورت کم شدن روغن موتور،روغن مناسب بریزید.

 

طریقه استفاده از ساکشن برقی :

ساکشن چیست ؟ :هدف از ساکشن دهانی حفظ رطوبت و سلامت دهان بیمار و برداشتن خون و ترشحات استفراغی است و در بعضی از بیماران برای استخراج مایعات و ترشحات ریه از ساکشن استفاده کنید که در این موارد بیمار به وسیله سرفه قادر به خارج کردن ترشحات ریه نیست. با انجام عمل ساکشن راه‌های تنفسی بیمار پاک و تمامی ترشحات استخراج شده تا از آتلکتازی ثانویه به انسداد راههای هوایی جلوگیری کنید.

 

مراحل آماده کردن بیمار برای ساکشن :

ساکشن چیست ؟ :‌ توضیح کامل مراحل انجام شده به خود بیمار و توجیه کامل بیمار:

آماده نگه داشتن وسایل مورد نیاز.

استفاده از کاتتر‌های کوچیکتر از سایز بیمار سایز کاتتر مناسب برای گروه‌های سنی برای عمل ساکشن :

نوازادان :8-5

کودکان:8-6

نوجوانان:10-8

بزرگسالان:18-12

قبل از انجام ساکشن و قبل از اتصال کاتتر به لوله ساکشن فشار منفی این واحد باید از طریق مسدود کردن انتهای لوله چک شده و باید تا حد امکان فشار را پایین بیارید.

درصورت توانایی بیمار این عمل را انجام دهید (بیمار را در وضعیت عمودی قرار دهید).

پالس اکسیمتر را به بیمار وصل کنید.

از وسایل ایمنی مثل دستکش و پیش بند و محافظ چشم استفاده کنید.

کانتتر را به ساکشن وصل کنید.

کاتتر را با ملایمت وارد راه هوایی تنفس کرده و از فشار منفی زمانی که در حال خارج کردن کاتتر استفاده کنید .

دقت فرمایید زمان هر دوره ساکشن نباید بیشتر از 15 ثانیه طول بکشد .

 

انواع دستگاه ساکشن با ضمیمه های مختلف تجهیزات پزشکی بسیار سازگار هستند و همچنین باتری آن از ماندگاری بالایی برخوردار است.

دستگاه‌های ساکشن اغلب هنگامی که بیمار دچار انسداد مایع یا نیمه جامد در حلق ، نای یا حفره های دهان خود شده ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه مکش ایده‌آل ممکن است بسته به شرایط بیمار متفاوت باشند.

توجه کنید که قیمت انواع ساکشن با یکدیگر متفاوت هستند.

قبل از خرید انواع ساکشن با چند مدل آن آشنا شده و از پزشک خود کمک بگیرید .

اگر به دنبال خرید انواع ساکشن هستید یا به تجهیزات پزشکی یا دستگاه دیگری نیاز داشتید ، می‌توانید از سایت فارماکومد آن را با خاطری آسوده تهیه کنید .

مجله پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *