آشنایی با انواع گوشی پزشکی

آشنایی با انواع گوشی پزشکی

آشنایی با انواع گوشی پزشکی :

آشنایی با انواع گوشی پزشکی : گوشی پزشکی یا استتوسکوپ یکی از تجهیزات اولیه و ضروری پزشکی است که برای گوش دادن به صداهای داخلی بدن مانند صدای قلب، شش‌ها، جریان خون، نبض، روده و … استفاده می‌شود. همه ما از کودکی، زمانی که اسم دکتر را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد همین گوشی پزشکی می‌باشد که دور گردن دکتر قرار گرفته است.

شاید این وسیله به ظاهر ساده، اما بسیار کاربردی، کمی دم‌دستی به نظر بیاد اما گوش دادن به صداهای داخلی بدن یکی از راه‌های کاربردی تشخیص بیماری‌ها است . یکی از معاینات اصلی و تخصصی‌ای که توسط گوشی پزشکی صورت می‌گیرد، معاینه قلب می‌باشد. پزشک با گوش دادن به صدای دو ضربی پوم و تاک قلب، می‌تواند برخی از بیماری‌های قلبی و نارسایی‌های مادرزادی را تشخیص بدهد .

 

ساختار گوشی پزشکی :

گوشی پزشکی وسیله‌ای ساده که به طور کلی از سه بخش اصلی تشکیل شده :

گوشی

لوله

سرگوشی

قسمت سرگوشی اصلی‌ترین جزء گوشی به شمار می‌آید. سرگوشی به دو بخش بل (زنگوله) و دیافراگم تقسیم می‌شود، که هرکدام عملکرد مختص به خود را دارند. از قسمت بل آن برای شنیدن صداهای کم فرکانس و از قسمت دیافراگم گوشی، برای شنیدن صداهای پُر فرکانس استفاده می‌کنند.

زمانی که سرگوشی (از قسمت دیافراگم یا بل) روی بدن بیمار قرار می‌گیرد ارتعاشات داخلی بدن با کمی تشدید به صوت تبدیل شده و به وسیله تیوب (لوله) بدون درز واسطه به قسمت گوشی و گوش پزشک می‌رسد .

 

گوشی دوپاویون کاردیولوژی زنیت ZTH-3010

نحوه درست کار با گوشی پزشکی :

برای شنیدن صداهای مختلف در داخل بدن (که می‌توانند صدای بم یا زیر باشد)، روش کار با گوشی متفاوت است. پزشک برای شنیدن صداهای پرفرکانس باید از قسمت دیافراگم استفاده کرده و آن را روی بدن بیمار فشار بگذارد. برعکس برای شنیدن صداهای کم فرکانس باید  از قسمت بل استفاده شود و آن را بدون فشار روی بدن قرار دهد. در گوشی‌هایی که تنها دیافراگم دارند و بل در آنها وجود ندارد، تنها فشار دادن یا ندادن گوشی می‌تواند در دریافت فرکانس مورد نظر به شما کمک کند..

 

برای خرید یک گوشی پزشکی مناسب به چه آیتم‌هایی توجه کنیم؟

آشنایی با انواع گوشی پزشکی : اگر قصد خرید گوشی پزشکی برای خود را داشتید، در ابتدا بهتر است که هدف خود را از خرید این گوشی مشخص کرده و در ابتدا بدانید برای چه مصرفی، در چه مکانی، برای چه تخصصی و برای چه گروه سنی‌ای از گوشی می‌خواهید استفاده کنید. بطور کلی به افرادی که محیط کاری شلوغ و پر سر و صدایی مانند آمبولانس، اورژانس، امدادرسانی و … را دارند، توصیه شده که از گوشی‌های دیجیتالی استفاده شود. برعکس، افرادی که از گوشی در مطب و محل‌های خلوت و کم صدا استفاده می‌کنند، بهتر است گوشی آکوستیک تهیه کرده. گوشی‌های آکوستیک نسبت به گوشی‌های دیجیتال، سبک‌تر و ارزان قیمت‌تر وهمچنین توجه به کیفیت، جنس قطعات و بدنه، جنس و نوع سر و دیافراگم گوشی نیز بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

 

فاکتورهای موثر در کیفیت و جنس گوشی پزشکی :

گوشی‌ها می‌تواند از جنس آلومینیوم و یا استیل ساخته شوند و گوشی‌های استیل به دلیل وزن بالایی که داشته، راحت‌تر و بیشتر به سینه می‌چسبند و صدا را با وضوح بیشتری به گوش پزشک می‌رساند.

در گوشی‌های دو سر که قسمت بل (شیپوری) دارند، توجه کنید که میزان عملکرد این قسمت با توجه به میزان عمق این ناحیه تغییر پیدا کرده و در صورتی که قسمت بل عمق بیشتر داشته باشد، عملکرد گوشی نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

جنس و نوع دیافراگم نیز در کیفیت صدا بسیار موثر می‌باشد همچنین در هنگام خرید از سفت و سخت بودن لبه‌های فلزی که دور دیافراگم را پوشانده است، اطمینان حاصل کنید. چرا که سفت نبودن دیافراگم در جای خود باعث بروز مشکل و درست نرسیدن صدا، به گوش شده.

بهترین جنس برای استفاده در قسمت گوشی (جایی که وارد گوش پزشک می‌شود) نیز لاستیک نرم می‌باشد .

 

فاکتورهای موثر بر قیمت گوشی پزشکی چه هستند؟

یکی از عوامل مهم در انتخاب یک گوشی، قیمت کالا است و پس از بررسی موارد بالا، در هنگام خرید به فاکتورهای موثر در قیمت یک گوشی نیز دقت کنید. این فاکتورها عبارتند از :

جنس گوشی :پلاستیک، فولاد، آلومینیوم

کیفیت، عمق و جنس بخش سری بل و یا دیافراگم

طول و ضخامت و جنس لوله

وزن، کیفیت و دوام گوشی

کاربرد تخصصی گوشی

در گوشیهای الکترونیکی، اجزای الکترونیکی، قابلیتها و ورژن نرم افزاری گوشی

نام و برند تجاری

 

نحوه نگهداری و لوازم جانبی برای گوشی پزشکی :

گوشی‌های پزشکی نیاز به نگهداری و تمیز کردن دوره‌ای داشته  و برای تمیز کردن گوشی از محلول‌های ضدعفونی کننده و الکل استفاده کنید و به هیچ وجه گوشی را در محلول آب و صابون، و یا الکل غوطه ور نکنید.

در برخی از گوشی‌ها در صورت خرابی قطعات می‌توان قطعات قابل تعویض‌شان (مانند گوش، بل، دیافراگم و …) را عوض کنید.

مجله پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *