کاربرد دستگاه تنس

کاربرد دستگاه تنس

کاربرد دستگاه تنس در مدیریت درد:

دستگاه تنس یا دستگاه تحریک الکتریکی سطحی عصب دستگاهی کوچکی می‌باشد که در مدیریت درد بسیار موثر است. این دستگاه شامل پدهای چسبنده که الکترود می‌گویند بوده و بر روی پوست و در نزدیکی ناحیه دردناک قرار داده شده. جریان های الکتریکی ملایمی که قابلیت تنظیم فرکانس و شدت آنها وجود دارد توسط این الکترودها وارد بدن می‌شود و سیگنال‌های درد موجود در بدن را تعدیل می‌کنند.

الکترودهای این دستگاه از نظر شکل و اندازه تنوع زیادی داشته و به بهترین شکل برای تمامی نقاط بدن قابل استفاده است.

نحوه و مکان قراردادن الکترودها برای حداکثر تاثیرگذاری بسیار مهم می‌باشد و بطور مثال اگر درد در ناحیه وسیعی منتشر شود همانند درد سیاتیک الکترودها را باید بصورت عمودی در ابتدا و انتهای منطقه درد قراردهید و یا اگر درد در مفصل بوده باید الکترودها را بر روی عضله و بافت نرم بالا و پایین مفصل قراردهید. در مناطق کوچکتر که درد متمرکزتر می‌باشد همانند ساق پا میتوانید الکترودها را بصورت موازی در دو طرف منطقه درد قرار دهید.

مزایا:

دستگاه تنس دستگاهی بسیار سبک که قابلیت جابجائی آسان و همچنین استفاده در حین حرکت را برای ما میسر ساخته بطوریکه برخی از مدل‌های دستگاه تنس را حتی میتوان در جیب جای دهید و یا به کمربند خود متصل کنید.

طبق مطالعات جریانهای تنس میتوانند با ایجاد حساسیت های غیر دردناک در اعصاب اطراف موضع مورد نظر چرخه درد را برهم بزند و سیگنال های حامل درد را که به سمت مغز می روند کم کند. بعلاوه این جریان های الکتریکی میتوانند ترشح اندورفین را که بعنوان هورمون تسکین دهنده درد می‌باشد را در بدن تحریک کنند.

 

کاربرد دستگاه تنس:

تنس در درمان دردهای مزمن و طولانی مدت، درد های حاد و کوتاه مدت و همچنین گرفتگی های عضلات در شرایط مختلف موثر است. این موارد میتواند شامل موارد زیر باشد:

آرتریت

فیبرومیالژیا

زانو درد

کمر درد

گردن درد

نوروپاتی دیابتیک

درد های لگنی

درد پس از جراحی

میگرن و سردردهای عصبی

تاندونیت و بورسیت

 

احتیاطات:

دقت داشته باشید که حتما قبل از استفاده از تنس از پزشک خود مشورت کنید که آیا این جریان برای شما بی ضرر و مناسب باشد. استفاده از این جریان برای افراد در دوران بارداری، دارای اپیلپسی، نقایص ادراک و حس، مشکلات قلبی، دستگاه باطری قلب و یا در صورت وجود هرگونه دستگاه الکتریکی یا فلزی در بدن ممنوعیت دارد.

 

الکترودهای دستگاه تنس نباید بر روی قسمت های خاصی از بدن قرار داده شوند از جمله:

سر

گردن

دهان یا چشم ها

قفسه سینه و قسمت فوقانی پشت در یک زمان

بر روی پوست آسیب دیده

تومورها

مناطقی که دچار بی حسی هستند

همچنین در حین استفاده از تنس ریسک جزئی آسیب پوست بخصوص در افرادی که به پدهای چسبنده حساسیت دارند نیز وجود دارد.

اکثر افراد میتوانند با اطمینان خاطر از جریانات تنس استفاده کرده ولی حتما با پزشک خود مشورت کرده و ازینکه ایا این جریانات برای شرایط کنونی شما مناسب است مطمئن بشوید. همچنین برای اطمینان از قرار دادن الکترودها در نقاط مناسب جهت دریافت بیشترین میزان تاثیر با پزشک خود مشورت کنید.

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *