دلایل بالارفتن فشارخون

دلایل بالارفتن فشارخون

دلایل بالارفتن فشارخون: 

فشارخون بالا چیست؟

دلایل بالارفتن فشارخون: فشار خون بالا به عنوان بیماری قاتل خاموش است که اهمیت آن در میان عموم مردم، هنوز به درستی درک نشده و امروزه افراد بسیار زیادی را در سراسر دنیا مبتلا کرده. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 1.13 میلیارد نفر در سراسر جهان، دچار فشار خون بالا می‌باشند که دو سوم آن به کشورهای فقیر و کم درآمد اختصاص داشته است.

اهمیت این موضوع سبب شده تا روزی را به نام روز جهانی فشار خون نام‌گذاری کرده و این بیماری در 95 درصد موارد، علت مشخصی ندارد و بیشتر به دلیل عوامل وراثتی و محیطی، سبک زندگی غلط، افزایش سن و غیره رخ داده. از این رو، اغلب پزشکان، اندازه‌گیری فشار خون را به عنوان بخش منظم ویزیت یا معاینات خود انجام می‌دهند.

فشار خون نیرویی است که گردش خون بر دیوارۀ عروق خونی وارد کرده تا خون در سراسر رگ ها و بدن به جریان بیفتد و‎ افزایش این نیرو و ثابت ماندن آن، مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی به همراه داشته باشد.

برای یک فرد سالم، فشار خون باید در محدوده نرمال قرار داشته باشد. اطلاع از وضعیت میزان فشار وارده بر رگ توسط دو عدد نمایش داده شده بر روی دستگاه فشار خون قابل اندازه‌گیری می‌باشد: فشار خون سیستولیک (عدد بالا در سنجش فشار خون) که ناشی از انقباض قلب و پمپاژ خون است و دیاستولیک (عدد پایین در سنجش فشار خون) که نشان دهندۀ حداقل فشاری می‌باشد که به هنگام آرام شدن قلب به دیواره شریان‌ها وارد می‌شوند.هر دو این اعداد برای آگاهی از وضعیت سلامت قلب اهمیت داشته و فشار خون یک فرد بالغ سالم بین 90/60 تا 120/80 میلی متر جیوه است که به آن فشار خون طبیعی می‌گویند.

 

دلایل بالارفتن فشارخون

خطرات افزایش فشار خون چیست؟

دلایل بالارفتن فشارخون: هر چه خون در قلب بیشتر پمپ شود و عروق خونی باریک‌تر شود، فشار خون بالا می‌رود و در نتیجه اعداد بالا و پایین از محدوده نرمال تجاوز کرده که بیانگر سخت کار کردن قلب و علامت هشدار احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد.

فشار خون بالا اگر علت زمینه‌ای خاص نداشته باشد و به تدریج در طول سالیان و احتمالاً به دلیل عوامل وراثتی، رژیم غذایی نامناسب و استرس رخ بدهد، به آن فشار خون اولیه می‌گویند. این نوع فشار خون، ممکن است تا سال‌ها، علائم قابل مشاهده‌ای نداشته و در نتیجه بیمار هیچ گونه اقدام درمانی در راستای رفع این مشکل انجام ندهد.

اما نوع دیگری از فشار خون بالا که به آن فشار خون ثانویه یا فشار خون ناگهانی نیز می‌گویند، ناشی از عوامل دیگر مانند بیماری‌ها، مصرف داروهای گوناگون یا وضعیت‌های پزشکی دیگر می‌باشد. در این نوع، فشار بیشتری به قلب و رگ‌های خونی وارد می‌کند و در نتیجه به تصلب شرایین یا سخت شدن شریان‌ها، سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری کلیه منجر شده.

در حالی که افزایش ناگهانی خون برای یک بار،  نگران کننده نیست، اما اگر به طور منظم اتفاق بیفتد منجر به مشکلات بزرگ‌تر شده و بنابراین لازم است به صور مرتب کنترل و اندازه‌گیری کنید.

هر فرد لازم است یک دستگاه فشار خون خانگی، در منزل داشته تا بتواند با اطلاع از وضعیت خود، از بروز خطرات جدی جلوگیری کند.

ما در «فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد»، با دارا بودن انواع دستگاه فشار خون دیجیتالی بازویی، دیجیتالی مچی، عقربه‌ای و جیوه‌ای در برندهای معتبر مانند بیورر، امسیگ، زنیت مد، زیکلاس مد و امرن به شما کمک می‌کنیم تا بدون نیاز به مراکز پزشکی در وضعیت پرخطر کرونایی،  وضعیت سلامت خود را رصد بفرمایید.

 

دلایل بالارفتن فشارخون

چه دلایلی باعث بالا رفتن ناگهانی فشار خون می‌شود؟

دلایل بالارفتن فشارخون: افزایش ناگهانی فشار خون، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:‎

استرس: استرس و اضطراب می‌تواند به طور موقت فشار خون را بالا ببرد و استرس بیش از حد بر سیستم قلبی و عروقی ما تأثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به مشکلات دائمی فشار خون شود.

سندرم روپوش سفید: حالتی که در نتیجه رویارویی با پزشک و در محیط پزشکی و بیمارستانی رخ داده و در بقیه مکان‌ها مانند خانه، فشار خون طبیعی می‌باشد. اگرچه این نوع، جدی تلقی نمی‌شود اما برخی پزشکان معتقدند، سندرم روپوش سفید ممکن است به فشار خون عمومی تبدیل شده و حملات قلبی به وجود بیاورد.

مصرف دارو: داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه، هر دو بر افزایش فشار خون تأثیرگذار است.

بارداری: گاهی مواقع علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون، بارداری می‌باشد و فشار خون بالا ناشی از زایمان باید پس از شش هفته به سطح عادی بازگردد.

کم تحرکی: افراد غیر فعال، ضربان قلب بالاتری داشته و هر چه ضربان قلب بیشتر شود، قلب با هر انقباض، سخت‌تر کار می‌کند و نیروی وارد بر عروق زیادتر می‌شود. کم تحرکی، همچنین خطر اضافه وزن را افزایش داده.

مشکلات تیروئید: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بدن بیش از حد و یا خیلی کم هورمون‌های تیروئید تولید کرده که منجر به فشار خون بالا شده.

نژاد: افراد سفید پوست و نژادهای هندی و اروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می‌شوند.

سابقه خانوادگی

برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های کلیوی، دیابت، آپنه خواب و کلسترول بالا نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش بدهد.

مصرف بیش از حد الکل

مصرف زیاد نمک یا حساسیت به نمک

راه‌های پیشگیری از فشار خون​​​​​

با توجه به آنچه گفته شده، بهترین راه برای محافظت و پیشگیری از فشار خون بالای ناگهانی، توجه به عوامل و زمینه‌های گوناگون و انجام اقدامات درمانی مناسب می‌باشد.روش‌های مقابله با استرس و اضطراب، تأثیرگذارترین روش در کاهش فشار خون است. استرس مزمن باعث ترشح هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول شده و بدن ما را در یک حالت جنگ یا گریز قرار داده و این به معنی ضربان قلب سریع‌تر و انقباض عروق خونی می‌باشد.

مطالعات متعدد نشان داده که چگونه کاهش استرس، توانسته به کاهش فشار خون کمک کند. در اینجا دو راهکار مبتنی بر شواهد وجود دارد:

گوش دادن به موسیقی آرامش بخش

کار کمتر

کاهش وزن نیز در افراد دارای اضافه وزن، تفاوت بسیاری در سلامت قلب ایجاد کرده وکم شدن وزن به رگ‌های خونی شما کمک می‌کند تا وظایف خود را بهتر انجام داده و پمپ خون را برای بطن چپ قلب آسان‌تر کند.

خواب شبانه خوب و کافی، نکته دیگری است که در درمان پرفشاری خون تأثیر داشته و مانند ضربان قلب و تعداد تنفس، فشار خون نیز هنگام خواب کاهش یافته و اگر به اندازه کافی نخوابیم و یا خواب ما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، فشار خون ما برای مدت طولانی بالا می‌ماند. همچنین کم خوابی بر توانایی بدن در کنترل هورمون‌های استرس نیز تأثیرگذار می‌باشد.

تغذیه سالم، نقش مهمی در کنترل فشار خون بالا دارد.

تمرین منظم و ورزش، اثرات چشمگیری در کاهش وزن دارد و فشار خون را 4 تا 9 درجه کاهش می‌دهند. به یاد داشته باشیم که ورزش کردن، فقط باشگاه رفتن نیست بلکه می‌تواند باغبانی، شستن ماشین و انجام کارهای خانه باشد؛ اما فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، رقص، دویدن، دوچرخه سواری و شنا برای قلب بهترین می‌باشند.

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

One thought on “دلایل بالارفتن فشارخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *