کاربرد اتوسکوپ چیست؟

کاربرد اتوسکوپ چیست؟

کاربرد اتوسکوپ چیست؟

آشنایی با اتوسکوپ:

کاربرد اتوسکوپ چیست؟ اتوسکوپ ابزاری می‌باشد که برای بررسی مجاری گوش از آن استفاده شده ودکتر شنوایی شناس (ادیولوژیست) پس از گرفتن شرح حال از بیمار، در اولین قدم گوش را به وسیله اتوسکوپ معاینه خواهد کرد. متخصصان و پزشکان دیگر نیز برای معاینه گوش بیماران از اتوسکوپ استفاده می کنند. این دستگاه دارای لنز برای بزرگنمایی و همچنین لامپهای نوری می‌باشد. دسته اتوسکوپ متصل به منبع نور می‌باشد و سر نوری آن دارای اجزای لنز، فیبر نوری، لامپ نوری کوچک، آینه طبی، بازتابنده و در بعضی موارد شیاری برای انجام پنوموسکوپی یا همان معاینه عضو با تزریق هوا می‌باشد.

پزشک برای دیدن کانال گوش بیمار، در امتداد لنز و صفحه نگاه کرده وسر دستگاه دارای یک منبع نور الکتریکی و لنز بزرگنمایی می‌باشد. اتوسکوپ داخل گوش را بزرگ نشان داده تا پزشک مشکلات گوش خارجی و میانی را تشخیص بدهد. ممکن است از اتوسکوپ برای معاینه حلق یا بینی نیز استفاده کنند. برای خرید اتوسکوپ، لازم است کیفیت شرکتهای ارائه دهنده آن بررسی و در نظر گرفته چرا که عدم کیفیت دستگاه اتوسکوپ می تواند منجر به تشخیص اشتباه توسط پزشک و یا عدم تشخیص بیماری یا ناهنجاری شود.

 

معاینه با اتوسکوپ:

کاربرد اتوسکوپ چیست؟ هدف از معاینه با اتوسکوپ، بررسی این نکته می‌باشد که آیا قسمت‌های مختلف گوش که شامل مجرای شنوایی خارجی، داخلی و لاله گوش است، در وضعیت خوبی قرار داشته یا خیر. بررسی وضعیت این ساختارها می تواند باعث تشخیص و هشدار برای پیشگیری از برخی بیماری های جدی پزشکی شده و از اتوسکوپ در تخلیه محتویات گوش، تشخیص عفونت و قارچ در گوش، بررسی پارگی در پرده گوش و… استفاده خواهد شد. جدا از روشهای بررسی عمومی و معاینه های معمولی پزشکی، اتوسکوپ برای تخلیه گوش و همچنین در ارزیابی های تخصصی شنوایی برای نصب سمعک و ارزیابی سمعک، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اتوسکوپ ولش 25020

ساختمان اتوسکوپ:

کاربرد اتوسکوپ چیست؟ اتوسکوپ ها معمولاً از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: دسته، سر و مخروط. دسته جایی می‌باشد که منبع تغذیه قرار داشته که یا با باتری کار کند و یا به صورت الکتریکی به پریز برق متصل شود. سر این دستگاه با تعدادی لامپ هالوژن یا لامپ رشته‌ای با شدت نور قابل تنظیم قرار گرفته است. در همین قسمت، چشمی اتوسکوپ نیز قرار می گیرد. قسمت مخروطی دستگاه نیز به شکلی مناسب برای بررسی گوش بیمار و همچنین بینی و گلو طراحی شده که این قسمت خاص از سازه به گونه ای طراحی شده که اجزای آن به راحتی جدا شده و یک بار مصرف می‌باشد.

اسپکولوم به شکل مخروطی که در دو سر آن سوراخ وجود دارد و در بالای سر اتوسکوپ قرار گرفته است، و برای تمرکز نور به کانال گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسپکولوم ها در قطرها و طولهای مختلف متناسب با اندازه گوشهای مختلف بیماران تولید شده و امکان بررسی ایمن و بهداشتی گوش داخلی را فراهم خواهد کرد. توصیه می شود برای هر بیمار و متناسب با اندازه گوش او، از بیشترین اندازه اسپکولوم استفاده کنند تا بیشترین میزان نور بتواند به مجرای گوش بیمار وارد شود. اندازه های معمول اسپکولوم برای نوزادان ۲ میلی متر و برای بزرگسالان ۳ میلی متر، ۴ میلی متر و ۵ میلی متر می‌باشد.

 

نحوه استفاده از اتوسکوپ:

کاربرد اتوسکوپ چیست؟ معاینه گوش بسیار حساس است و شاید امکان احساس ناراحتی و ناخوشایندی به بیمار دست ‌دهد. لازم است ابتدا به بیمار در مورد معاینه گوش و احساس ناخوشایند آن اطلاع داده و در ابتدا لازم می‌باشد چراغ دستگاه را روشن کنید و آن را مانند یک خودکار بین انگشت شست و اشاره نگه دارید. ورودی کانال گوش را از نظر وجود عفونت یا چرک بازرسی کرده چرا که وجود چرک، ممکن است در معاینه بیشتر تداخل ایجاد کند. بزرگترین اسپکولوم را انتخاب کنید که می تواند به راحتی در مجرای گوش بیمار قرار بگیرد. معمولا توصیه شده که برای معاینه گوش در هر سمت از بدن، از دست همان سمت استفاده کنید. یعنی برای معاینه گوش سمت راست بیمار، اتوسکوپ را در دست راست و برای معاینه گوش چپ نیز از دست چپتان بگیرید.

 

چند ناهنجاری که با اتوسکوپ در گوش قابل مشاهده می‌باشد:

قرمزی مجاری گوش

تورم در هر قسمت از مجاری گوش

انعکاس کمِ نور یا عدم انعکاس نور در پرده گوش

التهاب گوش

وجود چرک در مجاری گوش

وجود اشیای خارجی در گوش

مسدود بودن مجراهای گوش

آسیب به پرده گوش

وجود پولیپ

وجود زوائد استخوانی

انواع اتوسکوپ

انواع اتوسکوپ با توجه به نوع دسته بندی آنها در بازار وجود داشته مثلا برخی از آنها با باتری کار کرده و برخی دیگر به برق متصل می شوند. برخی از اتوسکوپها قابل حمل می‌باشند و برخی دیگر، به صورت ثابت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در بسیاری از مدل‌های این دستگاه، دریچه عدسی متحرک و قابل جداسازی می‌باشد که به وسیله آن می‌توان برخی از ابزار معاینه را با هدایت اتوسکوپ وارد مجاری گوش کنید. این خاصیت به عنوان مثال، در خارج کردن ترشحات گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی دیگر از مدل‌ها، دارای محلی به منظور وارد کردن هوا از طریق اسپکولوم به داخل مجرا برای ارزیابی میزان تحرک پرده تمپان می‌باشند. نمونه های جدید اتوسکوپ، با یک کابل اتصال به مانیتور یا کامپیوتر وصل شده و امکان بررسی دقیق تر را به کاربرداده.

 

اتوسکوپ زنیتمد 1004

اتوسکوپ های جیبی (قابل حمل):

نوع جیبی این دستگاه به طور عمدی در اندازه های کوچک و جیبی طراحی شده است که این دستگاه ها سبک تر و کم حجم تر از سایر اتوسکوپ ها می‌باشند. بسیاری از اتوسکوپ های جیبی به گیره‌ای روی دسته مجهز شده تا بتوانید اتوسکوپ را در جیب روپوش آزمایشگاه، پیراهن یا کُت ثابت نگه دارید. بیشتر انواع جیبی از باتری برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند. یکی از ایرادهای نوع جیبی این است که سر و بدنه آنها قابل تعویض نیست و قابلیت ارتقاء نداشته است. بنابراین ممکن است پس از مدتی استفاده، قدیمی شده و لازم است اتوسکوپ تازه ای خریداری بفرمایید.

 

انواع  استاندارد:

کاربرد اتوسکوپ چیست؟ اندازه و وزن اتوسکوپ های کامل از انواع جیبی بزرگتر و بیشتر می‌باشد وآنها از سر و بدنه‌های پیچیده تری تشکیل است. معمولا قسمت‌های مختلف این اتوسکوپ ها قابل تعویض نیز می‌باشند و انعطاف پذیری بیشتری داشته است. یعنی هم دسته‌ها و هم سر اتوسکوپ‌های کامل استاندارد، قابل تعویض هستند. این ویژگی باعث شده که بتوانید اتوسکوپ خود را با هزینه کم، طی گذر زمان ارتقاء داده و نیازی به خرید دستگاه جدید نخواهید داشت. بنابراین خرید یک اتوسکوپ کامل؛ باعث صرفه جویی در هزینه‌های تجهیز مطب خواهد شد.

 

نوع ویدیویی:

نوع ویدئویی به طور خاص برای متصل شدن به کامپیوتر یا مانیتور برای تهیه، ضبط، ذخیره و ارسال تصاویر با کیفیت بالا و طراحی شده است. تصویر از دستگاه، مستقیماً به خروجی فیلم روی مانیتور منتقل شده و اتوسکوپ‌های تصویری این مزیت را دارند که غشای تمپان را به صورت بزرگتر نشان می‌دهند و نمای بسیار دقیق‌تری از ساختار‌های ظریف مجاری گوش را ارائه داده‌اند.

بر خلاف سایر اتوسکوپ‌ها، مدل‌های ویدیویی برای ثبت تصاویر طراحی شده و یکی از مزایای این ویژگی این می‌باشد که به اشتراک گذاری تصویر را برای اهداف آموزشی یا مشاوره ای را امکان پذیر خواهد کرد. از طرفی، اکثر اتوسکوپ های ویدیویی همچنین امکان ضبط فیلم تا چند دقیقه و ذخیره اطلاعات را به عنوان یک فایل ویدیویی فراهم می کنند.

 

هد ویدئو اتوسکوپ ولش آلن

هنگام خرید این دستگاه به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

این دستگاه انواع مختلفی داشته وهنگام خرید آنها لازم می‌باشد علاوه بر کیفیت و اعتبار برند، به این موارد توجه کنید:

اندازه (جیبی یا استاندارد)

کارکرد و قابلیت‌ها (ولتاژ دستگاه، لنز ماکرو، لنز قابل جابجایی، پورت نفوذ)

منبع تغذیه (باتری، باتری قابل شارژ، برقی)

نوع لامپ دستگاه (رشته یا ای ای دی)

منبع نور (مستقیم یا غیرمستقیم/ فیبر نوری)

قیمت دستگاه

انتخاب دستگاه:

برای خرید و انتخاب نوع اتوسکوپ، لازم می‌باشد که به این مساله توجه کنید که از دستگاه چه انتظاری دارید و برای خرید اتوسکوپ در حد مصارف خانگی، احتمالا اتوسکوپی با قیمت کمتر و از میان اتوسکوپ های جیبی انتخاب مناسب تری می‌باشد. برای مصارف تخصصی پزشکان و متخصصان در مطب و بیمارستانها، طبعا اتوسکوپ های پیشرفته تر با قابلیت‌های بیشتر مناسب می‌باشند. تفاوت قیمت دستگاه ها با توجه به امکانات و نوع آنها تعیین می‌شوند.

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی فارماکومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *